Nu in de Kunsthal Rotterdam: Black Album / White Cube. A Journey Into Art and Music

17-06-2020 Design, Lifestyle

In de nieuwe tentoonstelling ‘Black Album / White Cube’ die vanaf 20 juni te zien is in de Kunsthal in Rotterdam voert muziek de boventoon. Bijna tweehonderd hedendaagse kunstwerken, waaronder installaties, sculpturen, video’s en schilderijen, laten zien wat er gebeurt als de werelden van beeldende kunst en popmuziek elkaar kruisen. Vijfendertig internationaal bekende kunstenaars en muzikanten komen samen in Kunsthal Rotterdam. Hedendaagse klassiekers – waaronder de schilderijen die de basis vormden voor Kraftwerks albumcover ‘Autobahn’ (1974) – zijn er te zien naast fotografie van Wolfgang Tillmans en Anton Corbijn, schilderijen van Kim Gordon en Albert Oehlen en video-installaties van Arthur Jafa en Cyprien Gaillard. ‘Black Album’ – White Cube is een verrassende reis langs kunst, ingegeven door muziek van The Beatles en Joy Division tot aan Britney Spears, hiphop en techno.

Kunstenaars als Richard Prince en Mark Leckey geven hun eigen draai aan muzikale principes als ritme of sampling. Van muzikanten is kunst tentoongesteld. Zo blijkt Kim Gordon niet alleen oprichter van Sonic Youth maar ook schilder. Het contrast tussen popmuziek als massa-industrie en de kunstwereld, waar het draait om het originele object, levert een interessant spanningsveld op. De monumentale installatie ‘We Buy White Albums’ van Rutherford Chang speelt met dit gegeven. Chang verzamelde 3.000 kopieën van The Beatles’ ‘White Album’ en rangschikte ze in serienummer in een nagebouwde platenzaak. Verouderd, bevlekt of beschreven blijkt iedere plaat uniek en bijzonder. Van grafisch ontwerper Peter Saville is een nieuwe video-installatie te zien. De video toont alle hommages en rip-offs van het iconische ontwerp dat hij maakte voor de platenhoes van Joy Division’s ‘Unknown Pleasures’ . Zo is de tentoonstelling gevuld met uiteenlopende hedendaagse kunstwerken in allerhande media die zonder muziek nooit gemaakt waren.

De muziekindustrie heeft geleid tot de extreme verering van popidolen. Wolfgang Tillmans portretteerde vanaf de jaren tachtig sterren als Grace Jones, Wu-Tang Clan, Björk en A$AP Rocky. Hoe vanaf het tijdperk van The Beatles ‘extreme fandom’ is ontstaan – van Beliebers tot de Army van K-pop band BTS – intrigeert kunstenaars als Phil Collins (nee, niet de zanger) en Radenko Milak. Milak vereeuwigde in aquarel dé kus van Madonna en Britney Spears tijdens de MTV Video Music Awards die in 2003 wereldnieuws werd. Fans ontmoeten de sterren en elkaar in het uitgaansleven. Van dé uitsmijter van de Berlijnse uitgangstempel Berghain Sven Marquardt zijn tien enorme portretten te zien van collega-bouncers. De Rotterdamse fotografen Ellie Uyttenbroek en Ari Versluys legden in hun serie ‘Exactitudes’ het uiterlijk van gabbers vast.

Muziek kan je van je sokken blazen als je de volumeknop omhoog draait, of je terugbrengen naar een bepaald moment. Maar hoe creëer je zo’n zelfde ervaring met beeld? ‘Als ik naar muziek luister, zie ik kleuren’: aldus de Duitse schilder Bettina Scholz. Dat vertaalt zich in werken waarin wolken van inkt zich verspreiden op felgekleurde glasplaten. Meer kunstenaars spelen in de tentoonstelling met het fenomeen van synesthesie, waarmee de ene zintuiglijke ervaring onderbewust een andere oproept. De tentoonstelling komt tot stand in samenwerking met de Deichtorhallen in Hamburg. Gastcurator is journalist Max Dax, voormalig hoofdredacteur van het befaamde Duitse rock en pop culture magazine Spex en van Electronic Beats Magazine.

Foto credits:

Albert Oehlen, Floor, 2007.

Phil Collins: Britney #2, 2001

Rutherford Chang, We Buy White Albums, 2013-2019.

01 Gabbers – Rotterdam 1994 Ari Versluis & Ellie Uyttenbroek –
EXACTITUDES

Radenko Milak, Madonna Kisses Britney, 2019