YB Filmtip: The King of Staten Island
16-07-2020 • FilmDoor alle Corona issues laten onze favoriete series voorlopig nog op zich wachten en verschijnen er nauwelijks nieuwe films in de bios. Toch bereikt ons af en toe toch een nieuwe film die de moeite waard is. Op dit moment draait in Kino Rotterdam namelijk The King Staten Island, een film van een van onze favoriete komedieregisseurs: Judd Apatow. Je zou Jade Apatow’s films het beste kunnen omschrijven als een ode aan alle nerds, losers en buitenstaanders. Zo regisseerde hij eerder The 40-Year-Old Virgin, over een veertigjarige maagd en Knocked Up over een wiet rokende stoner die opeens vader wordt. Apatow brengt met zijn films een ode aan alle mannen die maar niet willen opgroeien maar door omstandigheden toch geforceerd worden dit te doen. In The King of Staten Island is het de beurt aan de Amerikaanse comedian Pete Davidson die de rol speelt van Scott Carlin. Een smokende mid-twintiger die maar niet volwassen wilt worden. The King of Staten Island, gebaseerd op het echte leven van comedian Pete Davidson en heeft de typische droge humor die we van Apatow gewend zijn. Tegelijkertijd vertelt de verhaal een emotioneel verhaal over verlies en het bijbehorende rouwproces.
Pete Davidson is een komiek die vooral bekend is vanwege zijn werk bij het Amerikaanse sketchprogramma Saturday Night Live. In zijn komische werk is Davidson altijd erg eerlijk geweest over zijn psychische aandoeningen en de dood van zijn vader. De vader van Davidson overleed bij de Twin Towers tijdens de aanslagen van 11 september, toen hij als brandweerman in actie kwam. In The King of Staten Island heeft hoofdrolspeler Scott Carlin nog steeds moeite met de dood van zijn vader, die omkwam tijdens zijn brandweerwerk bij een hotelbrand. Als zijn zusje ook nog uit huis gaat om te studeren blijft hij alleen met zijn moeder achter. Zonder enige ambities, behalve het openen van een tattoo-restaurant, brengt Scott zijn dagen blowend, gamend en tattoërend op Staten Island door. Als zijn moeder gaat daten met wederom een brandweerman schopt dit het leven van Scott flink overhoop.
The King of Staten Island is zeker geen normale komedie. In de openingscene is te zien hoe Davidson bewust zijn ogen dicht doet terwijl hij op de snelweg rijdt. Deze suicide poging slaagt niet, maar zet meteen de toon van de film. De humor is vrij duister. De grappige momenten komen met name voort uit het feit dat Scott domme dingen doet en zijn ongelofelijk cynische blik op de wereld om hem heen. Een familielid merkt geirriteerd op: “your dark sense of humour doesn’t work for me.” Scott is duidelijk erg vervelend, maar ondanks alle nare dingen die hij doet blijven we sympathie voor hem houden. Dit is meestal de kracht van Judd Apatow, maar voor het personage van Scott geldt dit zeker. Achter elke domme beslissing die hij maakt gaat een enorme pijn schuil en uiteindelijk heeft iedereen dan ook het beste met Scott voor. Zelfs als hij een klein kind tatoeлert wordt hem dit later weer vergeven.
The King of Staten Island vertelt een fascinerend verhaal over iemand die langzaamaan zijn weg weer weet te vinden. De geweldige rollen van Marisa Tomei en Bill Burr geven een fantastische extra lading en de grappige Steve Buscemi, Pamela Adlon en Action Bronson zorgen ervoor dat er geen moment zonder krankzinnige personages voorbij gaat. Het is echter vooral Pete Davidson die de film draagt. Met zijn kansloze uitstraling, komische timing en krankzinnige tattoos, die hij trouwens ook echt permanent op zijn lichaam heeft staan, weet Davidson zijn uit het leven gegrepen personage een fantastische invulling te geven. Uiteindelijk is The King of Staten Island meer dan een typische komedie. Het is een herkenbaar verhaal vol verrassende en emotionele momenten. Wederom slaagt Apatow er in om een treffend verhaal over de doelloze eeuwige jongen te maken. Alle mannen in de film proberen op hun manier volwassen te worden. De reis naar deze volwassenheid blijkt ook nu weer de bron van een reeks rake observaties over de moderne man.