YB Talks: Tom Moerland, Direct Vintage
01-05-2020 • Fashion, InterviewVoor onze nieuwe serie interviews genaamd YB Talks spreken we met getalenteerde jonge creatieven, muzikanten en ondernemers die naar ons idee het verschil maken. Jong talent waarvan de wereld het bestaan moet weten, met verhalen waarvan we hopen dat ze jullie inspireren. Dit keer spraken met Direct Vintage oprichter Tom Moerland over fashion, muziek en zijn online platform. Foto’s en interview door Floor Besuijen.
Ik ben Tom, 26 jaar en ik woon in Rotterdam. Direct Vintage ben ik begonnen als hobby, door mijn interesse in fashion. Afgelopen zomer ben ik het platform gestart op Instagram nadat ik op vakantie een retro Gucci zonnebril had gekocht. Ik wilde een platform starten waar anderen dit soort exclusieve items ook konden kopen. Ik ben begonnen met het verkopen van zonnebrillen, daarna kwamen er accessoires bij, hierna handtassen en uiteindelijk steeds meer kleding en schoenen.
Inmiddels is Direct Vintage uitgegroeid tot een dagelijkse bezigheid. Ik zou het graag als volledige baan zien, maar ik ben op dit moment nog bezig met afstuderen. Na het afstuderen wil ik Direct Vintage uitbreiden. Ik ben nu al bezig met het verbeteren van de positionering en de branding. Ik denk na over upgrades, zoals opslagruimte, want op dit moment is mijn kamer de enige storage die ik heb. Ook ben ik bezig met nieuwe samenwerkingen met merken en partijen en met personeel. Ik wil groeien met Direct Vintage, ook al zie ik dit niet als mijn eeuwige baan, het zou leuk zijn om dit een paar jaar te blijven doen.
Al toen ik een tiener was liep ik rond met de nieuwste kleding en accessoires. Ik wilde dingen hebben die andere mensen niet hadden, uitblinken als het ging om fashion. Ik heb altijd veel interesse en plezier gehad in fashion en de lifestyle die eromheen hangt. Deze interesse in fashion hangt grotendeels samen met muziek, met name hiphop, een genre dat onlosmakelijk verbonden is met fashion en lifestyle.
Dit is een lastige vraag, want bijvoorbeeld de meer gevestigde Europese modemerken die we verkopen op Direct Vintage zijn niet altijd mijn eigen favoriet. Zelf ben ik erg fan van Japanse streetwear merken. Als ik moet kiezen zijn dat Comme des Garcons, Undercover en Yohji Yamamoto.
Afgelopen jaar zag je veel pastelkleuren terugkomen in fashion. Zachtroze en zachtblauw zijn een goed voorbeeld hiervan. Iets waar bijvoorbeeld het modehuis van Dior goed op heeft ingespeeld. Ook zag je de afgelopen twee jaar grote en opvallende branding op kleding, de merknamen moesten goed zichtbaar zijn op t-shirts en broeken etc. Aankomend jaar wordt het niet perse minimalistisch, er zijn nog steeds felle kleuren die echt opvallen, maar de branding is minimalistischer.
Corona heeft ook zeker invloed op de industrie, mensen zitten thuis en zijn nog steeds geïnteresseerd in kleding, maar kleding wordt gewoon minder relevant. Mensen dragen dezelfde kleding en steken hier minder moeite in. Misschien ervaar je dit zelf ook wel: je werkt elke dag vanuit huis en belandt uiteindelijk dagelijks weer in dezelfde hoodie. Maar we komen wel weer uit deze Corona-crisis en juist wanneer iedereen weer naar buiten mag verwacht ik dat de mode zal veranderen.
Een ‘Hysteric Glamour x Supreme jacket faux fur’, een zwarte faux fur jas met ‘fuck you’ op de rug, mensen kijken me heel grappig aan als ik deze draag. Maar op dit moment is mijn favoriete item vooral mijn PS4, duh.
De Vivienne Westwood 3-tier pearl choker. Ik ben gefascineerd door Vivienne Westwood en haar style. Ik vind dit één van de tofste sieraden van haar lijn.
Mogen het er meer zijn? Café de Bel in Noord, de Kralingse plas, Keilecafe en de Weelde om uit te gaan. Ik kom nu nog steeds wekelijks bij Coppi voor coffee-to-go. En Picknick hoort ook zeker bij mijn favoriete plekken in Rotterdam.
Het album van Nicolas Jaar, Cenizas. Dit is mijn favoriete luisterplaat. Dit is de beste tijd om eens goed naar een luisterplaat te luisteren. De clubs gaan (helaas) toch nog niet open.
Het interview wordt even onderbroken, want een echte ondernemer is altijd aan het werk. Er komt een pakketje binnen in een Samsung verpakking. ‘Oh uit Italië, ik denk dat het een Fendi zonnebril is, o nee toch die Dolce Gabana? Ah nee, het is een Cazal bril. We kunnen weer verder.’
Yannick Witvoet, oftewel Elijah Waters, een opkomend hiphop talent, wat hij maakt is serieus goed. Daan Koens, hij maakt niet alledaagse kunst, wat ik waardeer. Philou Louzolo, een Rotterdamse DJ die de laatste jaren aan het doorbreken is.
Convert your crush into your quarantine bae and buy a PS4.